پلام

گیلان، رودسر، اشکورات، روستای پلام

پلام

گیلان، رودسر، اشکورات، روستای پلام

پلام

تقدیم به شهیدان گلزار پلام
*******************************
شهید سیروس آقاجانی
فرزند: آقاجان
تاریخ تولد: 1343/03/12
تاریخ شهادت: 1364/02/05
محل شهادت: مریوان
*******************************
شهید ایرج اکبری
فرزند: موسی
تاریخ تولد: 1345/03/15
تاریخ شهادت: 1367/04/04
محل شهادت: طلائیه اهواز

آخرین نظرات

انارجه در روستای پلام

دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۲۸ ق.ظ

گیاه اناریجه در گیلان و رودسر یا " انارژه در رویان "سنجرغ در رامسر "شاه پسند در گلستان"  با نام علمی Froriepia sp. از خانواده چتریان است که تاکنون فقط از استان های گیلان ، گلستان و مازندران گزارش شده است . این گیاه فقط یک گونه در ایران دارد.

گیاه اناریجه گیاهی است یک ساله بدون کرک با ساقه ای به ارتفاع 180 سانتیمتر استوانه ای با قاعده ای به ضخامت 5/2 تا 5/3 سانتیمتر که در بخش پایین قهوه ای و در بخش بالا سبز کلمی ، شیاردار، با شاخه های طویل است برگ های آن قاعده ای خطی ، تخم مرغی و بریده بریده می باشد . فصل گل دهی و میوه دهی اواخر تابستان می باشد .

این گیاه در استان مازندران در اراضی دشتی حتی در نقاط باز جنگلی استان وجود دارد و  به نوعی مورد استفاده روستائیان و حتی شهرنشینان قرار می گیرد . طبق تحقیقات صورت گرفته  39 ترکیب مهم در اسانس گیاه مذکور شناسایی شده که حتی بعضی از ترکیبات بعنوان ترکیبات ضد سرطانی می باشد.

اناریجه در آشپزی
این گیاه معطر همانند شوشاخ در غذاهای محلی به ویژه سبزی پلو، ماهی پلو ، کوکوسبزی و مانند آن به مقدار اندک استفاده می شود. این دو گیاه معطر به دلیل عطر زیاد و تلخی آن باید کم تر از سبزی های دیگر مورد استفاده قرار گیرد و گرنه طعم غذا بد خواهد شد.
بهترین مورد استفاده همان سبزی پلو است که به ویژه در عید نوروز به سبب جوانه های نورسیده آن همراه با باقلی به عنوان غذای نوروزی استفاده می شود.

پلام دات آی آر  (۱)

 سلام
گیاه پلام میوه ای تولید میکند سیاه رنگ که محلیای قدیم ما از ان شیره ای میگرفتن بنام پلام میج که برای رفع عفونت های داخلی بسیار خوب میباشد من برای از بین بردن عفونت روده ام از ان استفاده کردم و نتیجه گرفتم نحوه مصرف ان به این صورت است که ناشتا یک قاشق از شیره ان بخوری اگرچه بدبو است
(خودم گیلانی هستم)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">